Finder du dig selv i en situation hver aften, hvor du vender og drejer dig i timevis, inden du endelig falder i søvn? Eller synes du ikke, at du er i stand til at vågne op veludhvilet? Det kan skyldes indretningen i dit soveværelse. Læs med videre og find ud af, hvad du kan gøre for lettere at falde i søvn og forbedre din søvnkvalitet.

Prøv disse ting, inden du indretter soveværelset

Inden du går i gang med at lave fuldstændig om på soveværelset, så er der et par andre ting, du bør prøve først. Det drejer sig om følgende:

  • Undgå koffein minimum 5-6 timer inden sengetid.

  • Læg din telefon fra dig op til sengetid, da den udsender blåt lys, der kan holde dig vågen.

  • Sæt en lydbog i ørerne til at falde i søvn til. Læs mere her om lydbøger og lydbogstjenester.

Opsæt mørklægningsgardiner

En af årsagerne til at du sover dårligt, kan være, at dit soveværelse er alt for lyst. Det kan du heldigvis hurtigt sætte en stopper for med mørklægningsgardiner. Denne type gardin lukker sollys ude samtidig med at holde dit rum køligt, hvilket hjælper dig med at vågne op veludhvilet næste morgen. Imens du opsætter gardinerne, kan du med fordel lytte til en podcast for at gøre opgaven lidt sjovere.

Den optimale temperatur i soveværelset

Har du nogensinde tænkt over, hvilken temperatur dit soveværelse skal have, for at du sover bedst muligt? Den perfekte soveværelsestemperatur er meget individuel, men som udgangspunkt sover langt de fleste allerbedst i et soveværelse, er der køligt. Det vil sige omkring 16-18 grader.

Du kan forsøge dig med forskellige temperaturer for at finde ud af, hvornår du sover bedst. Derudover anbefales det også at lufte ud i soveværelset inden sengetid, så rummet er fyldt med frisk luft.