Når du starter som selvstændig, er der mange ting, du skal have styr på: forretningsplan, drift og ikke mindst markedsføring. For mange selvstændige er det produktet eller servicen, der er centrum for virksomheden, og derfor kommer markedsføringen ikke altid øverst på to-do-listen. Der er så mange måder, hvorpå du kan nå ud til dine kunder og opnå større synlighed. Men hvad indebærer markedsføring overhovedet? Og hvor skal du starte? Og giver det mening at inkorporere videoer og dronefilm i sin markedsføring? Læs med her for at blive lidt klogere på nogle lette tiltag til digital markedsføring, du kan gøre brug af som ny selvstændig.

Lav en markedsføringsplan

En markedsføringsplan kan både være stor og kompleks, men den kan også være overskuelig og enkel. Det vigtigste er, at du tilpasser den til dine forretningsmål, og at du får formuleret dig nogle klare mål med selve markedsføringen. Hvad vil du have ud af din markedsføring? Flere følgere på sociale medier, større omsætning, eller noget tredje? Specificér, hvad ud gerne vil opnå med hver af de forskellige tiltag, du foretager dig, og spor udviklingen i din virksomhed. Og husk at lave målene realistiske, så de passer til både dig og din virksomhed.

Brug digitale medier

Digital markedsføring er kommet for at blive. Vi bruger Google og andre søgemaskiner til at finde alt, hvad vi har brug for – både produkter, vi kunne være interesserede i at købe, og services, vi har brug for. Og vi bruger de sociale medier til at finde inspiration og få gode tips fra vores netværk. Derfor bør enhver virksomhed – stor som lille – have en tilstedeværelse online.

Med digital markedsføring kan du sørge for at dukke op i søgemaskinerne, når folk søger på noget, der relaterer sig til netop din virksomhed. Og på de sociale medier kan du opnå en personlig kontakt til dine følgere – og meget peger på, at når vi engagerer os med et brand eller en virksomhed på de sociale medier, er vi mere tilbøjelige til også at benytte os af netop deres services frem for konkurrenternes. Desuden bliver vi meget påvirkede af andres anbefalinger, og de sociale medier er gode til at lade dine følgere dele deres gode oplevelser med din virksomhed.

Prioritér dine midler og din tid

Som nyopstartet selvstændig kan det være lidt af en jungle at finde ud af, hvor man skal lægge størstedelen af sin tid. For mange er markedsføringen et nødvendigt onde, der skal til, for at virksomheden genererer et overskud. Derfor kan det være en god idé at prioritere, hvilke dele af markedsføringen der er den vigtigste og så sørge for at få netop dette lavet ordentligt. Det omhandler blandt andet noget af det indhold, du deler på din hjemmeside og dine sociale medier.

Forskning viser, at videoer generelt bliver set og delt meget mere på sociale medier end for eksempel tekst og billeder. Derfor kan det være en god idé at få produceret nogle professionelle videoer, eksempelvis præsentationsfilm eller dronefilm, som hurtigt formidler dine budskaber til seeren. Særligt film med droneoptagelser giver et flot resultat, der kan tilpasses din virksomheds stil og samtidig fange din målgruppes opmærksomhed.