Overvejer du at skifte til et nyt mobilselskab? Der er mange forskellige slags abonnementer, man kan få, og det kan være svært at holde styr på, hvilke funktioner der er nødvendige for dig at have. Har du f.eks. brug for fri tale? Eller er 10 timer nok? Her i artiklen kan du få nogle bud på, hvad der er godt at undersøge, inden du skifter til et nyt mobilselskab.

Mobildækning

Mobildækning betyder egentlig, hvor god forbindelse du har på et givent sted. Alle har nok prøvet at sidde med en YouTube video, der bare ikke gider loade eller at snakke over facetime med en ven, og så pludselig fryser deres ansigt. Dette kan være store kilder til irritation og derfor er det en god ide at tjekke din mobildækning inden du skifter selskab.

Prøv at find din mobildækning fra forskellige selskaber. Der afhænger nemlig af, hvem der ejer flest mobilmaster tæt på dig, så derfor er det også forskellige fra selskab til selskab, hvor god dækning de har i dit område. Så kig på forskellene mellem de forskellige selskaber. F.eks. kan du finde dækningskort for Telenor her.

Taletid og dataforbrug

Hvor mobildækning for det meste kun varierer fra selskab til selskab, kan taletid og dataforbrug variere meget inden for det samme selskab i de forskellige abonnementer, der udbydes. Her er det vigtigt at kigge på, hvad dine personlige behov er. Hvis du f.eks. ofte bruger din telefon til at kigge på videoer eller se film, kan det være en god ide at vælge et abonnement med meget eller fri data.

Hvis du derimod kun tjekker vejret en gang imellem, behøver du ikke betale for så meget data. Det samme gælder, hvis du kigger på hvor meget du snakker i telefon. For de fleste er 10 timer f.eks. nok, men nogle kan godt lide at have lange samtaler med deres venner eller er måske i et langdistanceforhold.