I løbet af de seneste par år er der kommet mere og mere fokus på den fysiske sundhed på arbejdspladsen. Dette gælder især de stillesiddende jobs, hvor flere og flere mennesker oplever, at de bliver fysisk overbelastede, fordi de ikke fokuserer på den rigtige ergonomi og bevægelse i arbejdstiden.

Dette er noget, som du vil blive meget klogere på i de nedenstående. Her vil du nemlig blive præsenteret for, hvordan du kan optimere dine egne arbejdsbetingelser. Det kunne eksempelvis være ved hjælp af den rigtige siddestilling. En ergonomisk arbejdstaburat er i den sammenhæng blevet en populær løsning blandt flere danske arbejdspladser.

Du skal sørge for, at du sidder korrekt

Mange af de overbelastninger, som sker på arbejdspladsen, handler om, at man ikke har den korrekte siddestilling. Det kan lyde meget enkelt, og det er det også. Noget så enkelt som den måde du sidder på, kan have betydning for dit fysiske velvære på arbejdet.

Hvis du konstant sidder i en forkert siddestilling, er der større chance for, at du med tiden vil opleve skader og/eller overbelastninger. Hvis du ønsker at sidde rigtigt, er den ergonomisk korrekt siddestilling:

  • Dine fødder skal være placeret flad på jorden

  • Dine arme og ben skal så vidt muligt være i en 90 graders vinkel

  • Dit bord skal være få centimeter højere end placeringen af din albuer

  • Undgå så vidt muligt at sidde med benene over kors

Husk at bevæge dig

I og med at du har stillesiddende arbejde, er det vigtigt, at du får bevæget dig en gang i mellem. Det er ikke nok at bevæge sig 2 til 3 gange om dagen. Du skal sjældent sidde ned i mere end en time ad gangen. Når du bevæger dig, kan du også passende foretage nogle strækøvelser, så du kan få noget blod cirkuleret rundt i kroppen. Så er du mere end klar til at arbejde videre!