Flere og flere begynder at efterspørge økologiske frisører. Hvor der før var den største efterspørgsel fra særligt gravide kvinder, der vil undgå for mange kemikaliske stoffer, er det nu den gennemsnitlige kvinde, der efterspørge den økologiske løsning til håret.

Hvorfor vælge den økologiske model?

De fleste – både kvinder og mænd – er blevet meget mere bevidste om, hvad de kommer i håret. Tænk blot på udviklingen inden for parfume, vaskepulver etc., hvor vi i stigende grad vælger produkter, som er astma- og allergivenlige eller mærket med Svanemærket.

Efterhånden som der opstår alternativer til en ordentlig pris, bliver vi i bedre stand til at fravælge kemi og skadelige stoffer, som indgår i mange af frisørens traditionelle produkter.

En økologisk frisør er derfor særligt opmærksom på, at shampoo, kur, conditioner etc. er de såkaldt grønne produkter, som består af mere neutrale stoffer, der ikke giver udslag i forhold til astma, eksem etc.

Det er vigtigt at forstå, at der i forvejen sjældent opstår eller eksisterer problemer af den karakter hos de fleste normale frisører, men muligheden for at træffe et aktivt valg om de stoffer, der anvendes i håret, har altså betydet et nyt fokus rettet mod det grønne. Ønsker du et eksempel på en salon orienteret med det grønne? Læs mere.

Spørg ind til produkterne

Som det ser ud lige nu, er der ingen, der kontrollerer saloner, som kalder sig økologiske. Der findes nemlig ingen decideret beskrivelse af, hvad en økologisk frisør er. Retningslinjer og krav er med andre ord endnu ikke formuleret, hvorfor titlen er ’gratis’ i en vis forstand.

Af samme årsag bør du som forbruger spørge ind til, hvorfor frisøren er grøn. Spørg særligt ind til frisørens produkter, så du kan forstå om de er helt uden af allergistoffer, hormonforstyrrende stoffer og kræftfremkaldende stoffer.

Husk at du i mange tilfælde kan se og fornemme, hvordan frisøren anvender produkter. Tag dem af hylden og læs bag på dem.

Husk også at mange frisører stadig tilbyder både traditionelle produkter og grønne løsninger. De har ofte begge muligheder, da nogle kunder ikke går op i de grønne og/eller økologiske produkter, men foretrækker at tænke i priser.