God balance har mange fordele, og handler ikke blot om at kunne stå lang tid på et ben. Balancen bliver dårligere med alderen, men du kan vedligeholde den med forskellige daglige eller ugentlige øvelser. Din balance vil nemlig ikke altid forblive den samme. 

Det handler simpelthen om, at din hjernens samspil med forskellige systemer, bliver forringet i takt jo ældre man bliver. Muskler og knogler svækkes, sanserne bliver forringet og det samme gælder afstandsbedømmelsen. 

Tjek hvor god din balance er

Du kan teste din balance med denne simple øvelse. Stil dig på et ben med lukkede øjne og se hvor længe du kan holde positionen. De fleste vil blive overrasket over, hvor svært det faktisk er. Kan du holde den i 30 sekunder har du en ret god balance. Jo ældre man er, jo kortere tid vil man ofte kunne stå. 

Træn din balance med forskellige øvelser

Hvis du jævnligt træner din balance vil du ikke kun opnå en bedre holdning og større stabilitet. Du vil også nedsætte risikoen markant for overbelastning, fald og skader. 

Balanceøvelser vil medvirke til en god styrke i kernen af kroppen, som også giver hurtigere reflekser og bedre rygsøjle mobilitet. 

Du kan lave balanceøvelser på mange forskellige måder, både med og uden udstyr. Vil du gerne have et redskab som hjælp, er en BOSU bold et godt valg. Den giver dig mange forskellige muligheder, da begge sider kan bruges på forskellige måder.

Mennesker med dårlig ryg, har også en dårligere balance. Det skyldes blandt andet at balancen styres fra forskellige steder i hjernen, som samtidig også er dem der indgår i mindskning af smerter. Du kan komme smerter i ryggen til livs med en massagebold til ryg, så du har bedre forudsætninger for at styrke balancen.