Rigtig mange danskere har fitness eller styrketræning som en hobby. Sagen er den, at mange dyrker træning på et hobbyplan og derfor ikke nødvendigvis har de største ambitioner.

Selvom du måske ikke drømmer om de helt store resultater med styrketræning, kan du stadig opnå gode resultater – og så bliver hobbyen blot endnu sjovere. Herunder kan du få gode råd til, hvordan du kan optimere din træning og øge din performance i træningscenteret.

Kosttilskud: Kreatin og højt proteinindtag

Det første råd fungerer slet ikke i træningscenteret, men derimod i køkkenet. Du kan nemlig optimere din styrke en hel del, hvis du fokuserer på din kost. Det kan du blandt andet få hjælp til gennem smarte kosttilskud.

Det kosttilskud til styrketræning, der er blevet forsket mest i, er kreatin. Kreatin kan være med til at øge din performance, og så er det helt vildt billigt i forhold til mange andre kosttilskud. Den anbefalede dosis varierer en smule alt efter, hvem man spørger, men ligger på cirka tre gram om dagen.

Herudover kan du købe forskellige proteintilskud. Hvis du har svært ved at indtage nok protein i din hverdag, kan du spise en proteinbar eller drikke en proteinshake hver dag. Det er en hurtig, let og velsmagende kilde til lidt ekstra protein hver dag.

Track din performance

Hvis du gerne vil øge din performance, kræver det, at du holder øje med netop den. Hvis du ikke ved, hvilket niveau du ligger på, kan det være svært at vurdere, om du forbedrer dig.

Du kan sætte mål for din styrke-performance eller muskelmasse. Herefter kan du teste mellem seks og 12 gange om året for at finde ud af, om du udvikler dig. Det kan gøres gennem specifikke tests – for eksempel ved at teste din styrke i en specifik øvelse. Hvis dit mål er fysiologisk (eksempelvis øget muskelmasse), kan du bruge en body tracker til at følge med i din udvikling.

Sørg for at have et godt træningsprogram

Slutteligt bør du fokusere på at få skabt et godt træningsprogram. Hvis du får sat din træning i system med et program, vil du optimere dine chancer for udvikling. Grunden til det er, at du sørger for at træne hele kroppen, og at du lettere opnår progressiv overload, hvilket vil sige, at du belaster musklerne mere og mere. Det er nemlig én af de mest effektive metoder til at opbygge muskelmasse og derved blive stærkere.