Sponsoreret indlæg

Efter en lang vinterpause er det igen tid til at snøre fodboldstøvlerne rundt omkring i de danske fodboldklubber. Ligegyldigt om du spiller på et højt niveau, eller kun tropper op på fodboldbanen for at have nogle hyggelige timer med dine venner, vil det altid være en fordel at være i god form, når du skal spille fodbold. I denne artikel kan du finde inspiration til, hvordan du kan komme tilbage i topform efter et par måneder uden regelmæssig træning og kamp. 

Brug nogle ekstra timer på træningsbanen

Man fodboldspillere kan have en tendens til at føle sig “rustne” efter en lang vinterpause. Derfor kan du med fordel investere nogle ekstra timer på træningsbanen for at komme hurtigt tilbage i topform – og endda måske overhale nogle af dine konkurrenter.


Der er mange forskellige måder, hvorpå du kan komme tilbage i form, men det vil for altid være sjovest, hvis dine ekstra træningstimer foregår med en fodbold på græsplanen frem for med et par løbesko i fitnesscenteret.

 

Hos kickmyball kan du designe din egen fodbold med navn til børn. Anskaffer du dig din helt egen, personificerede fodbold, vil det muligvis være med til at øge din lyst til at komme op på den lokale sportsplæne og bruge nogle timer på at træne din teknik, dit spark og din kondition.

Mød op til hver træning

Det er koldt, jeg har travlt med skole og arbejde, min krop er træt og øm efter sidste træning… Undskyldninger er der nok af, men hvis du ikke møder op til de forskellige træningspas i din fodboldklub, snyder du kun dig selv. 

 

Det er de første par uger af sæsonen, der kan være med til at definere, hvordan trænerne ser din plads på holdet. På samme tid er det her, at trænerne vil presse spillerne til at komme tilbage i form. Derfor vil du muligvis komme til at halte bagefter, hvis du beslutter dig for ikke at møde op til den hårde vinteropstart.


Husk dog at du altid skal lytte efter din krop. Er du skadet, er der selvfølgelig ikke noget at gøre. I så fald bør du blive hjemme og få styr på dine skavanker.

Spis korrekt og få din søvn

Det kan nemt komme til at lyde som en kliché, men faktisk er kost og søvn essentielt for sportsudøvere, som ønsker at præstere på topniveau. Derfor er det endnu vigtigere end normalt, når der er tale om opstarten på en fodboldsæson, at du formår at spise ordentligt og restituere efter de forskellige træninger og kampe. 

 

Vil du gerne hurtigt tilbage i form, kan du med fordel starte de første uger af sæsonen på at spise ekstra grønt og droppe de søde sager. Der skal selvfølgelig altid være plads til at nyde livet, men det nytter ikke noget at træne hårdt tre eller fire gange om ugen, men efterfølgende ødelægge din form ved at spise usundt og ikke prioritere søvn.

 

Dette gælder ikke kun, hvis du spiller på topplan. Generelt er det altid en god idé at tage perioder af året, hvor du prøver at leve sundt og tænke ekstra meget på dit helbred.