For at drive en restaurant, kræver det gæster. Gæsterne er vigtige for din forretning, hvis gæsterne er glade og tilfredse, kan du være tilfreds. Sørg for, at gæsterne har en dejlig aften fra de træder ind, spiser og går igen, mætte.

Førstehåndsindtryk – velkomst og spørgsmål

Tjenernes arbejde er at tage sig godt af de besøgende, hvilket allerede starter ved indtrædelsen af døren til restauranten. Sørg for at gæsterne bliver budt velkomne med et smil og venlighed. For at gæsterne får et godt førstehåndsindtryk, kan dine medarbejdere være iklædt samme tøj. Tjenerne kan have tjenertøj på, og kokkene kan have kokkejakker på. Se bl.a. mere om kokkejakker på https://www.kentaur.com/dk/c/kokkejakker.

I ny og næ kan gæsterne have yderligere spørgsmål angående maden på menukortet, så dine tjenere skal kunne besvare disse spørgsmål. En mulig gæst kan komme ind og spørge, om det er muligt at ændre i bestillingen. Ligeledes have allergier eller høre, hvilken ret tjeneren kan anbefale. Andre spørgsmål kan også stilles f.eks., hvis børn er tilstede. Sørg for, at børnene kan holde sig beskæftiget, mens de venter på maden og efter. Hav eventuelt et legerum, eller en lille malerbog med farver hvert barn kan tilbydes – du når herved i børnehøjde, og skaber det mere familie-/børnevenligt.

Betaling

Restauranter har forskellige betalingsmetoder. God service skal afsluttes ordentligt, det skal derfor være muligt for gæsterne at kunne betale ved bordet, hvis de ønsker dette. Ofte er der bordreservationer, hvor de næste gæster kommer i god tid. Sørg derfor for, at gæsterne har mulighed for at få tilbudt en drink inden maden oppe ved baren. I skal nå at kunne gøre klar til dem og dække op inden, de sætter sig. En større tilfredshed opnås, hvis gæsterne kan betale det hele samlet, så der ikke er flere regninger. Saml drikkevarerne fra baren og dem ved bordet til en regning. I sparer herved også tid.